Maak van België het Land van de Fair Trade

Maak van België het Land van de Fair Trade

België, het Land van de Fair Trade… realistisch of eerder een utopie? Alleszins: een doel voor 2020!

Maar wat betekent dat dan juist? Land van de Fair Trade zijn.
Stel je voor dat tegen 2020

  • wij Belgen met z’n allen kiezen voor fair trade;
  • wij Belgen willen gaan voor een rechtvaardig handelssysteem;
  • wij Belgen de keuze voor fair trade niet meer dan logisch en evident vinden;
  • wij Belgen fair trade kopen, eten, proeven, ademen, ruiken, dromen….;

Kortom: dat de keuze voor fair trade tegen 2020 in ons Belgisch DNA zit.

Een mooi vooruitzicht! En misschien niet eens zo onrealistisch? Want als we ons er allemaal samen achter scharen, kunnen wij hier in België echt een verschil maken voor de producenten in het Zuiden. Eerlijke, lekkere en kwalitatieve producten consumeren en daarmee producenten in het Zuiden echt betere levensomstandigheden bezorgen: een win-win. Dus roepen we alle Belgen op om mee te doen, op verschillende niveaus: individueel maar ook verenigingen, beleidsmakers, horeca, scholen … Alleen zo zetten we fair trade écht op de kaart in België!


Op weg naar de titel

Om de titel te verkrijgen, leggen we onszelf een aantal doelstellingen op. Want Land van de Fair Trade zijn, dat moet je verdienen!

Tegen 2020

  • heeft 95% van de Belgen al over fair trade gehoord (1)
    De bekendheid van fair trade blijft stabiel. In 2018 heeft 90% van de Belgen al over fair trade gehoord, in 2016 was dit 92%. (2) Er is wel een verschuiving in wat mensen begrijpen onder fair trade: de concepten ‘eerlijke verloning’ en ‘betere levens- en werkomstandigheden’ voor de producenten worden anno 2018 meer geassocieerd met fair trade dan 2 jaar geleden: 53% tov 46% en 48% tov 42%, terwijl de link met ‘respect voor het milieu’ net minder wordt gelegd: 20% nu tov 30% in 2016.   
     
  • koopt elke Belg jaarlijks gemiddeld voor 15 euro aan fairtradeproducten
    In 2017 kocht de Belg gemiddeld voor 14.77 euro aan fairtradeproducten.  De doelstelling van 15 euro per Belg ligt binnen handbereik! De consumptie steeg dan wel lichtjes tegenover 2016 (€ 14,30), maar veel minder dan in de jaren daarvoor toen de consumptie jaarlijks toenam met € 1.5 tot € 2. (3)
     
  • bieden alle grote Belgische supermarktketens fair trade aan​        
    Deze doelstelling is al behaald. Delhaize, Carrefour, Colruyt, Aldi en Lidl hebben allemaal eerlijke producten in de rekken.
     
  • is 51% van de Belgische gemeenten een FairTradeGemeente
    FairTradeGemeenten zijn gemeenten die zich geëngageerd hebben om aan 6 criteria rond fair trade, duurzaamheid en lokale consumptie te voldoen.  In 2018  kwamen er 28 nieuwe FairTradeGemeenten bij, wat ons op 42% brengt van alle Belgische gemeenten. (4) Op naar 51%? 
     
  • is meer dan de helft van de Belgische provincies een FairTradeProvincie
    Sinds september 2018 komen we weer een stapje dichterbij:  Provincie Luxemburg behaalde immers als eerste Franstalige provincie de titel FairtradeProvincie. Samen met West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant dragen brengt dit het totaal op vijf, of de helft van alle Belgische provincies . 
     
  • consumeert 80% van de parlementen/ministeries op federaal, regionaal en gemeenschapsniveau minstens 2 fairtradeproducten
    We willen onze politici oproepen om aandacht te hebben voor fair trade in hun beleid. En hoe beter beginnen dan er zelf voor te kiezen op de werkvloer? We vragen alle parlementen en ministeries om de koffie op de werkvloer te vervangen door fairtradekoffie en om nog minstens een ander eerlijk product aan te bieden. Vanuit het federale parlement kwam er vorige zomer alleszins steun: een resolutie die de promotie van fair trade en de campagne 'Maak van België het Land van de Fair Trade' ondersteunt, werd op 20 juli 2017 goedgekeurd!
     
  • wordt fair trade jaarlijks 600 keer in de pers vermeld
    Belangrijk, want fair trade evolueert voortdurend: nieuwe producten, nieuwe sectoren, nieuwe spelers op de markt… We willen de Belgen informeren zodat ze heel bewust kunnen kiezen uit het rijke aanbod aan fairtradeproducten. Vorig jaar werd fair trade 887 keer vermeld in de Belgische pers.

 

Bronnen

1. Barometer Belgen en fair trade 2018, uitgevoerd door Ivox in opdracht van TDC - augustus 2018
2. Barometer Belgen en fair trade 2018, uitgevoerd door Dedicated Research in opdracht van TDC - 2016
3. Berekening TDC, gebaseerd op cijfers Fairtrade Belgium, Oxfam-Magasins du monde, Oxfam-Wereldwinkels en andere fairtradeorganisaties.