Persbericht: België goed op weg om Land van de Fair Trade te worden

Persbericht: België goed op weg om Land van de Fair Trade te worden

België goed op weg om ‘Land van de Fair Trade’ te worden 
Belgen kopen meer fair trade
Week van de Fair Trade (5-15/10/2016)
 
4 OKTOBER 2016 - Morgen gaat de vijftiende Week van de Fair Trade van start. Tien dagen lang staat fair trade centraal in het hele land. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo gaf deze ochtend de aftrap met een proeverij van verschillende eerlijke producten.
De Week van de Fair Trade is het uitgelezen moment om een uitdaging te lanceren: maak van België tegen 2020 het Land van de Fair Trade! We willen dat Belgen fair trade kennen, kopen, proeven, ruiken, ademen… kortom dat fair trade tegen 2020 in ons Belgische DNA zit. Waar staan we vandaag? 92 % van de Belgen heeft al over fair trade gehoord. We kopen met z’n allen ook meer eerlijke producten. En elke grote Belgische supermarkt heeft intussen fair trade in de rekken. Een eerste goede stap richting Land van de Fair Trade!
 
Belgen kennen en kopen fair trade (1) 
92 % van de Belgen heeft al over fair trade gehoord. In 2014 lag dit cijfer nog op 85 %. We kopen ook meer fair trade. In 2015 kocht een Belg gemiddeld voor € 12,15 aan eerlijke producten. Het jaar daarvoor was dat nog 
€ 10,34 (2). Ook het aantal Belgen dat zegt regelmatig fair trade te kopen, neemt toe (43 % tegenover 37 %). Opvallend: wie fair trade koopt, is er (zeer) tevreden over (91 %).
Belgen geven aan dat ze de laatste 12 maanden vooral de ‘klassieke’ fairtradeproducten gekocht hebben: koffie, cacao en fruit. Ze doen dat het vaakst in de supermarkt (52%). De gespecialiseerde fairtradewinkels staan op nummer twee met 31 %, maar gaan sterk achteruit tegenover 2014 (57%). 
 
Alle supermarkten bieden fair trade aan, maar er zijn grote verschillen (3)
Alle grote Belgische supermarkten hebben intussen eerlijke producten in de rekken, maar het aantal fairtradeproducten blijft bij elke supermarkt beperkt: minder dan 1 % van het totale assortiment.
Bekijken we alleen de ‘klassieke’ eerlijke producten, dan zijn fairtradebananen het sterkst aanwezig in de Belgische supermarkten: 20,83 % van het totale assortiment bananen is fair trade. Voor koffie is dat 6,15 % en voor cacao 5,71 %. 
De verschillen tussen de supermarkten onderling blijken groot. Lidl en Aldi bieden het grootste percentage eerlijke bananen aan (50 % op hun totale assortiment bananen). Voor koffie staat Delhaize op kop met 
20,16 %, voor cacao spant Carrefour de kroon met 11 %. 
 
Op weg om van België het Land van de Fair Trade te maken
Deze cijfers tonen aan dat we vandaag al een mooie stap zetten richting de titel. Want Land van de Fair Trade word je niet zomaar, dat moet je verdienen. Daarom definieerden we een aantal doelstellingen die we willen realiseren tegen 2020. 
 
- 95 % van de Belgen heeft al over fair trade gehoord (vandaag: 92 %)
- Elke Belg koopt jaarlijks gemiddeld voor € 15 aan fairtradeproducten (vandaag: € 12,15)
- Alle grote Belgische supermarktketens bieden fair trade aan (vandaag: behaald)
- 51 % van de Belgische gemeenten is Fairtradegemeente (vandaag: 32 %)
- Meer dan de helft van de Belgische provincies is Fairtradeprovincie (vandaag: 4)
- 80 % van de parlementen/ministeries op federaal, gewestelijk en gemeenschapsniveau consumeert minstens 2 fairtradeproducten 
- Fair trade wordt 600 keer vermeld in de pers
 
Minister De Croo trekt Week van de Fair Trade 2016 op gang
De Week van de Fair Trade brengt fair trade tien dagen lang naar de mensen toe: in de winkel, de klas, de gemeente of de buurt. Belgen kunnen fair trade proeven, ruiken, ontdekken, kopen… tijdens een van de vele fairtradeactiviteiten: een modeshow met eerlijke kleding, een kunsttentoonstelling of een wereldrecord eerlijke chocolade proeven… U vindt de volledige kalender op www.weekvandefairtrade.be.   
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo beet deze ochtend alvast letterlijk de spits af. Met een proeverij van verschillende fairtradeproducten gaf hij het startschot voor de Week van de Fair Trade 2016.  
----------------------------------------------------------------
(1) Alle cijfers in deze paragraaf komen uit de opiniepeiling TDC Belgen en fair trade 2016, tenzij anders vermeld. De volledige resultaten worden binnenkort gepubliceerd op www.befair.be
(2) De cijfers van 2014 en 2015 zijn eigen berekeningen van TDC, gebaseerd op cijfers van Fairtrade Belgium, Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde en andere fairtradeorganisaties. 
(3) Alle cijfers in deze paragraaf komen uit een studie van TDC over eerlijke en duurzame producten in de supermarkt. De volledige resultaten worden binnenkort gepubliceerd op www.befair.be.